Tι θα φάει το παιδί μας στο σχολείο;

1snackΤο φαγητό που τρώνε τα παιδιά στο σχολείο, είτε αυτό που επιλέγουν από τα σχολικά κυλικεία είτε αυτό που παίρνουν μαζί τους από το σπίτι, παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη διατήρηση της υγείας τους, στην ανάπτυξή τους, στην απόδοση στα μαθήματα τους και στη διαμόρφωση μιας σωστής διατροφικής συμπεριφοράς.
Καταρχήν θα πρέπει , ακόμη και εδώ, να τονίσουμε τη μεγάλη του πρωινού γεύματος. Ποτέ μην αφήνετε τα παιδιά σας να φεύγουν για το σχολείο χωρίς να έχουν φάει.
Όσον αφορά τα τρόφιμα που υπάρχουν διαθέσιμα στο κυλικείο, η ισχύουσα υγειονομική νομοθεσία είναι πολύ συγκεκριμένη και επιτρέπει να υπάρχουν μόνο:

ΦΡΟΥΤΑ

  • Φρέσκα φρούτα ανάλογα με την εποχή σε ατομική μερίδα.
  •  Αποξηραμένα φρούτα συσκευασμένα σε ατομική μερίδα έως 50γρ.
  •  Φυσικός χυμός φρεσκοστυμμένος εντός του κυλικείου εφόσον αυτό διαθέτει άδεια προετοιμασίας και διάθεσης.
  •  Συσκευασμένοι χυμοί φρούτων και ομοειδών προϊόντων, χωρίς συντηρητικά και χωρίς προσθήκη ζάχαρης.

ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΑ

  •  Γάλα τυποποιημένο φρέσκο ημιαποβουτυρωμένο (2% λιπαρά) σε ατομική συσκευασία έως 500ml.
  •  Γιαούρτι τυποποιημένο (έως 5% λιπαρά), χωρίς πρόσθετα σάκχαρα. Επιτρέπεται η διάθεση γιαουρτιών με καπάκι δημητριακών ολικής άλεσης, μελιού, ξηρών καρπών, αποξηραμένων φρούτων ή συνδυασμού αυτών. Δεν επιτρέπεται η διάθεση γιαουρτιών με καπάκι που περιέχει διάφορα γλυκίσματα, σοκολάτα κλπ.
  •  Ροφήματα από συνδυασμούς φρέσκου γάλακτος και φρέσκων φρούτων που θα παρασκευάζονται στο κυλικείο μόνο εφόσον διαθέτει «άδεια προετοιμασίας και διάθεσης». Το ρόφημα θα παρασκευάζεται με προσθήκη 1 μερίδας γάλακτος (1 ποτήρι 250ml) και 1 μερίδας φρούτου. Επιτρέπεται η προσθήκη μελιού ή κακάο σε ποσότητα 1 κουταλάκι ανά μερίδα. Δεν επιτρέπεται η προσθήκη ζάχαρης.

ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΑ ΚΑΙ ΑΡΤΟΣΚΕΥΑΣΜΑΤΑ

  • Δημητριακά πρωινού ολικής άλεσης και μπάρα δημητριακών σε ατομική μερίδα έως 30γρ
  •  Κουλούρι σησαμένιο λευκό ή ολικής άλεσης
  •  Κριτσίνια απλά ή ολικής άλεσης σε ατομική συσκευασία έως 50γρ.
  •  Φρυγανιές απλές ή ολικής άλεσης και κράκερς σε ατομική συσκευασία έως 50γρ.
  •  Μουστοκούλουρα και σταφιδόψωμο σε ατομική μερίδα έως 60γρ

2snackΣΑΝΤΟΥΙΤΣ

  • Τα σάντουιτς / τοστ μπορούν να παρασκευάζονται με συνδυασμούς των κατωτέρω τροφίμων.
  •  Επιτρέπεται η χρήση όλων των ειδών ψωμιού λευκών ή ολικής άλεσης όπως ψωμάκι ατομικό, ψωμί για τοστ, μπαγκέτα, αραβική πίτα.
  •  Τυριά λευκά και κίτρινα (π.χ. κασέρι, γραβιέρα, κατίκι, ανθότυρο, φέτα κλπ) σε ατομικές μερίδες των 30γρ.
  •  Ελιές χωρίς το κουκούτσι και πάστα ελιάς
  •  Από λιπαρές ύλες επιτρέπεται μόνο η προσθήκη ελαιολάδου.

ΓΛΥΚΙΣΜΑΤΑ

  •  Κρέμα και ρυζόγαλο σε ατομικές μερίδες των 150γρ και με περιεκτικότητα σε σάκχαρα έως 11% και σε λιπαρά έως 3%.
  •  Μπισκότα απλά ολικής άλεσης χωρίς σοκολάτα και χωρίς γέμιση σε ατομική μερίδα έως 50γρ.
  •  Χαλβάς και παστέλι σε ατομική μερίδα έως 50γρ
  •  Παστέλι σε ατομική μερίδα έως 50γρ

Όπως θα παρατηρήσατε από τον παραπάνω πίνακα, τα παιδιά έχουν πολλές καλές και υγιεινές επιλογές για το τι θα καταναλώσουν. Βέβαια, από εκεί και πέρα παίζει σημαντικό ρόλο η εκπαίδευση και η γνώση του παιδιού για το ποια τρόφιμα κάνουν καλό στην υγεία του και ποια όχι. Από την άλλη, καλό θα ήταν μια φορά την εβδομάδα να του επιτρέψετε να επιλέξει ότι επιθυμεί αυτό κι ας μην είναι η καλύτερη επιλογή. Μη ξεχνάτε ότι η στέρηση και η αυστηρότητα οδηγεί σε μη επιθυμητές αντιδράσεις.

Και τώρα πάμε στην περίπτωση που τα παιδιά (όπου είναι και η πιο επιθυμητή) παίρνουν μαζί τους φαγητό από το σπίτι είτε για ενδιάμεσο γεύμα είτε σαν κυρίως γεύμα που θα καταναλώσουν στο ολοήμερο σχολείο. Mπορείτε να διαλέξτε κάτι από τα παραπάνω που μάλιστα θα είναι σπιτικά, δικά σας, με τα υλικά που εσείς θα έχετε επιλέξει. Εμείς σας δίνουμε μερικές ιδέες:

  • τοστ ή σάντουιτς ή αραβική πίτα με τυρί ή γαλοπούλα ή κοτόπουλο ακόμη και τόνο και να βάλετε μέσα και κάποιο λαχανικό.
  •  Κουλούρι θεσ/κης και 1 κομμάτι τυρί
  •  Φυσικός χυμός χωρίς ζάχαρη (ή φρούτο) και σπιτικό κέικ
  •  Γάλα και μπάρα δημητριακών χωρίς ζάχαρη ή κάποιο μπισκότο ή κράκερς ολικής άλεσης
  •  Σπιτική πίτσα με τυρί και λαχανικά.

Και για να δούμε τώρα το κυρίως γεύμα στο ολοήμερο σχολείο:

Αν και τα περισσότερα σχολεία έχουν φούρνους κάποια έχουν ακόμη φούρνους μικροκυμάτων, που δεν είναι και το επιθυμητό για την υγεία . Καλό θα ήταν να γνωρίζετε τι υπάρχει στο σχολείο για να επιλέξετε το υλικό του δοχείου που θα βάλετε το φαγητό του παιδιού σας.  Επιλέξτε χαρακτηριστική τσάντα φαγητού, καθώς και δοχείων και μαχαιροπίρουνων για να μπορεί να τα ξεχωρίζει το παιδί σας απ΄ αυτά των συμμαθητών του.

Για να είναι μια τσάντα φαγητού ισορροπημένη θα πρέπει να περιέχει:

  • Αμυλώδη τρόφιμα όπως ψωμί ολικής άλεσης, ρύζι, πατάτες, μακαρόνια.
  •  Πρωτεϊνούχα τρόφιμα όπως κρέας, κιμάς, κοτόπουλο, ψάρι. Αυγά και όσπρια.
  •  Λαχανικά ή σαλάτα. Στα παιδιά αρέσει να τρώνε με τα χέρια γι αυτό κόψτε σε ράβδους ωμά λαχανικά όπως καρότα, αγγουράκια ,πιπεριές κ.α. , επιλέξτε μικρά ντοματίνια. Αν το παιδί σας φέρνει το μπολ με τη σαλάτα πίσω ανέπαφο, μην απογοητεύεστε. Εσείς πρέπει να συνεχίσετε να το βάζετε. Μελέτες δείχνουν ότι το παιδί μπορεί να χρειαστεί να περάσουν πολλές φορές να δει κάποιο τρόφιμο μέχρι να αποφασίσει να το δοκιμάσει.
  •  Ένα γαλακτοκομικό προϊόν καλύτερα γιαούρτι ή τυρί . Το γάλα είναι εύκολο να χυθεί.
  •  Μια μερίδα φρούτου ή σπιτική φρουτοσαλάτα. Κάθε μέρα βάλτε ένα διαφορετικό φρούτο.

Από την Αστερία Σταματάκη Msc
Μsc στην Κλινική διατροφή
διαιτολόγος – διατροφολόγος

Διευθύντρια του Ελληνικού Ινστιτούτου Διατροφής
www.astamataki.gr
τηλ.6974881899 – 2106424200

WOMANNOW.GR LOVES...

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ