Ποια είναι η σωστή στάση του σώματος για κάθετι που κάνουμε;

stasi somatosΣυνήθως, το σώμα παίρνει την σωστή στάση αυτόματα, ενστικτωδώς, σύμφωνα με την δραστηριότητα που πρόκειται να εκτελέσει, άλλες φορές όμως θα πρέπει να επιλέξουμε την σωστή θέση και για αυτό είναι χρήσιμο να υπάρχει ανάλογη ενημέρωση. Για να δούμε ποια είναι η σωστή στάση που πρέπει να έχει

το σώμα μαςανάλογα με αυτό που κάνουμε.

1. Όταν εργαζόμαστε σε γραφείο: Είναι στους περισσότερους γνωστή (αν και δεν την τηρούμε όσο πρέπει) η συμβουλή για το ποια πρέπει να είναι η στάση του σώματός μας όταν εργαζόμαστε καθιστοί. Δηλαδή, ίσια πλάτη, υποστήριξη της μέσης με κάποιο μαξιλαράκι , πόδια που να μην κρέμονται αλλά να είναι ελαφρά ανασηκωμένα με κάποιο υποπόδιο, καλός φωτισμός για μην χρειάζεται να σκύβουμε για να διαβάσουμε ή να γράψουμε, η οθόνη του υπολογιστή να βρίσκεται στο ύψος των ματιών και με σωστή απόσταση προσαρμοσμένη στις δυνατότητες των ματιών μας. Επίσης σημασία έχει να αλλάζουμε συχνά θέση ώστε να χαλαρώνουν οι μύες που βρίσκονταν σε συνεχή σύσπαση για να μας κρατήσουν στην συγκεκριμένη θέση.

2.Όταν εργαζόμαστε ή περιμένουμε όρθιοι: Αν πρέπει να σταθούμε για αρκετή ώρα όρθιοι, καλό είναι να εναλλάσσουμε τακτικά το σκέλος στήριξης και φροντίζουμε το κέντρο βάρους του σώματος να περνά από τον κεντρικό άξονα του κορμού, ώστε να επιτυγχάνεται, σε μεγάλο βαθμό, αυτόματη παθητική και λιγότερο ενεργητική στήριξη.

3.Όταν θέλουμε να σηκώσουμε ένα βάρος: Σε αυτή την περίπτωση αποφεύγουμε να σκύψουμε γιατί έτσι θα επιβαρυνθεί πολύ η μέση μας, καλύτερα είναι να λυγίσουμε τα γόνατα να φέρουμε το βάρος κοντά στο σώμα μας και να σηκωθούμε μαζί με το βάρος.

4.Όταν κάνουμε γυμναστική ή σπορ: Στην άθληση, που έχουμε συχνές επαναλαμβανόμενες κινήσεις θα πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψη η ευαισθησία ή οι παθήσεις που έχει ο αθλούμενος και να προσαρμόζει ανάλογα το πρόγραμμα ασκήσεων. Όσοι έχουν π.χ προβλήματα με τα γόνατά τους, ας αποφεύγουν ασκήσεις σε όρθια θέση ή τρέξιμο σε διάδρομο. Το ίδιο ισχύει και για αυτούς που υποφέρουν από οσφυαλγία. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις οι ασκήσεις πρέπει να γίνονται σε ύπτια θέση (στο πάτωμα ή σε πάγκο εκγύμνασης) έτσι ώστε τόσο η μέση όσο και τα γόνατα να προστατεύονται από υπερβολικά φορτία.

Από τα παραδείγματα γίνεται αντιληπτό ότι έχει σημασία, ό,τι κι αν κάνουμε, καθιστοί ή όρθιοι, να υιοθετούμε θέσεις που να προσφέρουν την καλύτερη αποτελεσματικότητα με την μικρότερη δυνατή κατανάλωση ενέργειας και προστασία του μυϊκού συστήματος από υπερβολική καταπόνηση. Να εξοικονομείται δηλαδή ενέργεια και να μειώνεται η επιβάρυνση μυών και αρθρώσεων.

Η επιστήμη που ασχολείται με αυτά τα θέματα είναι η εργονομία, που συνδυάζοντας γνώσεις από άλλες σχετικές επιστήμες (ιατρική, εμβιομηχανική, εργοφυσιολογία κλπ)  αναλύει τα δεδομένα και παρέχει ολοκληρωμένες προτάσεις. Για παράδειγμα συμβουλεύει για το πώς θα καθόμαστε αλλά και ποιο είναι το κατάλληλο κάθισμα, πώς θα περπατάμε αλλά και με τι παπούτσια, πώς θα προστατεύουμε και θα υποστηρίζουμε το σώμα μας στην εργασία αλλά και ποιο είναι το σωστό περιβάλλον εργασίας. Γενικά, η Εργονομία έχει ως βασική αρχή να θέτει τις ανάγκες και τις δυνατότητες του ανθρώπου-χρήστη στο επίκεντρο του σχεδιασμού.

Όταν η στάση του σώματος δείχνει τα συναισθήματά μας...

Η στάση του σώματος μας όμως σχετίζεται και με τον εσωτερικό μας κόσμο. Είναι ένα ιδιαίτερα εύγλωττο εκφραστικό μέσο, που αναδεικνύει τον χαρακτήρα μας αλλά και την ψυχική μας διάθεση. Υπάρχει αυτό που ονομάζουμε γλώσσα του σώματος, που προδίδει και αποκαλύπτει , από μακριά, αν είμαστε στεναχωρημένοι ή χαρούμενοι, κουρασμένοι ή ξεκούραστοι, εσωστρεφείς ή κοινωνικοί, επιφυλακτικοί ή σίγουροι. Άλλωστε, όσοι μελετούν ή ασχολούνται με την συμπεριφορά και τους χαρακτήρες των ανθρώπων έχουν περιλάβει και την στάση του σώματος στα «εργαλεία» τα οποία χρησιμοποιούν είτε για να σχηματίσουν γνώμη και να εκτιμήσουν μια προσωπικότητα είτε να αναδείξουν και να κατατάξουν διάφορες κατηγορίες ανθρώπινων τύπων.

Από τον Νίκο Α. Παπαϊωάννου
Αν. Καθηγητής Ορθοπαιδικής Ιατρικής Σχολής Παν/μίου Αθηνών
Διευθυντής Εργαστηρίου Έρευνας Μυοσκελετικών Παθήσεων
Διευθυντής Ορθοπαιδικής Κλινικής Νοσοκομείου «Μετροπόλιταν»
Ιατρείο : Κερασούντος 6, Πλ. Μαβίλη
Επικοινωνία : Ιατρείο: 210 7784414
Γραμματεία : 210 8018123, 210 4809828
Κινητό : 6944 654570
E mail : [email protected]

WOMANNOW.GR LOVES...

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ