Παιδί και μαθησιακές δυσκολίες

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες δεν είναι παιδιά με χαμηλή νοημοσύνη... κάθε άλλο. Είναι παιδιά με φυσιολογική νοημοσύνη και σε πολλές περιπτώσεις είναι ιδιαιτέρως χαρισματικά. Αυτό που συμβαίνει απλώς είναι πως εξαιτίας κάποιας νευρολογικής διαφοροποίησης που έχει ο εγκέφαλός τους προκαλείται μια Μαθησιακή Διαφορετικότητα, με αποτέλεσμα να αποκωδικοποιούν και να οργανώνουν πληροφορίες διαφορετικά από το γενικό πληθυσμό. Δυστυχώς αυτή η διαφορετικότητα κάνει τα παιδιά να στιγματίζονται και να απομονώνονται στο σχολικό χώρο και ίσως και στον κοινωνικό περίγυρο τους.Συχνά, από άγνοια, δίνονται σε αυτά τα παιδιά διάφοροι αρνητικοί χαρακτηρισμοί («ταμπέλες»), που όχι μόνο τα στιγματίζουν αλλά και θίγουν την προσωπικότητά τους, ενώ επηρεάζουν τη μελλοντική ακαδημαϊκή και ψυχολογική τους επιτυχία και ισορροπία.

Παιδί και μαθησιακές δυσκολίες

Μαθησιακές δυσκολίες στην εφηβεία

Ακόμα περισσότερο, αν αυτά τα παιδιά βρίσκονται στην εφηβεία. Γιατί πρέπει να γνωρίζουμε πως από μόνη της η ηλικία αυτή είναι δύσκολη και μεταβατική, όταν ο έφηβος προσπαθεί να καθορίσει την καινούρια του ταυτότητα και να τονώσει την πίστη στον εαυτό του και στις ικανότητές του. Ετσι τότε είναι ακόμα πιο δύσκολο το παιδί να αντιμετωπίσει και τα εφηβικά του προβλήματα και ταυτόχρονα και τις μαθησιακές του δυσκολίες.
Δυστυχώς, στην εφηβεία ένα παιδί που έχει Μαθησιακή Δυσκολία η οποία έχει αρχίσει από νεαρή ηλικία και δεν έχει διαγνωστεί σωστά και βοηθηθεί έγκαιρα, μπορεί να αντιμετωπίσει πολλά σχολικά προβλήματα, να βιώσει μεγάλη απόρριψη, αδικία, να νιώσει αβοήθητο και περιθωριοποιημένο κοινωνικά, ακαδημαϊκά, και προσωπικά και έτσι να αναπτύξει ακόμα πιο χαμηλή εικόνα για τον εαυτό του και ακόμα πιο χαμηλή πίστη στην προσωπικότητα και τις ικανότητές του.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να τα βοηθήσουν:
1. Να σπάσουν τον φαύλο κύκλο των Μαθησιακών Δυσκολιών και το αδιέξοδο που βιώνουν τα παιδιά.
2. Να αντιμετωπισουν τη φύση των Μαθησιακών Δυσκολιών όχι σαν ένα εμπόδιο στην ανάπτυξή τους, αλλά σαν μια διαφορετικότητα σεβαστή, που με σωστό χειρισμό και συστηματική αντιμετώπιση μπορεί να ξεπεραστεί.
3. Να επιτρέψουν και να βοηθήσουν το παιδί να αναπτυχθεί ακαδημαϊκά, ψυχολογικά και κοινωνικά.

Οι γονείς μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο στο να τονώσουν τα παιδιά για να πιστέψουν στον εαυτό τους και να ανακαλύψουν τα ταλέντα τους και να καλλιεργήσουν τις πραγματικές ικανότητές τους.

Ο ρόλος των γονιών είναι καταλυτικός και αναντικατάστατος. Γι' αυτό πρέπει να πιστέψουν στα παιδιά τους και να τα αποδεχτούν έτσι ακριβώς όπως είναι, και όχι όπως θα ήθελαν να είναι. Μόνο τότε οι Μαθησιακές Δυσκολίες, όχι μόνο δεν θα γίνουν εμπόδια αλλά θα γίνουν ευκαιρίες για ανάπτυξη (ψυχολογική και κοινωνική). Μόνο με τη διαρκή υποστήριξη, ψυχολογική, συμβουλευτική και σωστή ακαδημαϊκή παρέμβαση, μπορούν αυτά τα παιδιά να ξεκλειδώσουν τους θησαυρούς που έχουν στην ψυχή και στο μυαλό τους, να ξεπεράσουν τις δυσκολίες τους, να μάθουν να χειρίζονται ευεργετικά τις αδυναμίες τους, να κτίζουν πάνω στις δυνάμεις τους, να πιστέψουν στον εαυτό τους, να καλλιεργούν τα μοναδικά τους ταλέντα και με αυτό τον τρόπο τελικά να αναπτύσσουν τον αληθινό ψυχολογικό και ακαδημαϊκό τους εαυτό.

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, έχουν την ανάγκη να ξέρουν ότι οι γονείς τους:
1. Πιστεύουν σε αυτά
2. Τα υποστηρίζουν
3. Τα ακούν
4. Συζητούν μαζί τους
5. Δημιουργούν μαζί τους
6. Τα εμπιστεύονται και
7. Κτίζουν μαζί ένα μέλλον πετυχημένο

Μόνο όταν υπάρχουν υποστηρικτικοί γονείς, καθηγητές, και σύμβουλοι που στέκονται δίπλα στα παιδία και τα καθοδηγούν, τα εμπνέουν, τα τονώνουν, μόνο τότε τα παιδία μπορούν να πιστέψουν στον εαυτό τους, στις αληθινές ικανότητές τους μπορούν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες και να κτίσουν μια δυνατή ισορροπημένη προσωπικότητα και να αναπτύξουν ένα σωστό ακαδημαϊκό μέλλον.
*Από τη Τζίνα Θανοπούλου, Συμβουλευτική Ψυχολόγο.

Μπες στη μεγάλη παρέα του womannow.gr κάνοντας Like στη σελίδα μας στο facebook για να παίρνεις ιδέες κι απαντήσεις στα θέματα που σε ενδιαφέρουν!

H Τζίνα Γ. Θανοπούλου, Ed.M., M.A., HARVARD University είναι Ψυχο – Εκπαιδευτική σύμβουλος παιδιών, εφήβων, ενηλίκων, ζευγαριών και οικογένειας. Επίσης έχει εξειδίκευση σε γυναικεία θέματα, εικόνας σώματος, αυτοπεποίθησης και διατροφικές Διαταραχές. Είναι μέλος του Harvard Club of Greece, Σύλλογος Αποφοίτων του Παν. Harvard στην Ελλάδα (Harvard Alumni Association , HAA), έγκριτο μέλος της Ελληνικής εταιρείας  συμβουλευτικής ΕΕΣ και μέλος του Δ.Σ. Eπίσης είναι μέλος της Ευρωπαϊκής εταιρείας Συμβουλευτικής & της Αμερικανικής Εταιρείας Ψυχολογίας, American Psychological Association APA, από το 1996. Ήταν 16 χρόνια Διευθύντρια του Κέντρου Συμβουλευτικής του International School of Athens, (ISA) & μέλος του Executive Committe. 

ATHENS MEDICAL PARTNERS , Κηφισίας 332, τηλ.: 210 – 6838241 / 210- 6834639 / Κινητό: 00 30 6945541188

Email: [email protected] [email protected]

WOMANNOW.GR LOVES...