Γιατί είμαστε προληπτικοί;

17d76254dbc1fc260eb316c66034c965Υπήρχαν πάντα, σε όλους τους πολιτισμούς. Οι προλήψεις είναι σκέψεις που επαναλαμβάνονται με στερεοτυπικό τρόπο προκειμένου να προλάβουν ή να αποτρέψουν κάποιο κακό ή να προκαλέσουν κάποιο επιθυμητικό αποτέλεσμα. Χτυπάμε «ξύλο», δυσανασχετούμε όταν βλέπουμε μαύρες γάτες, αλλάζουμε την ημερομηνία των διακοπών μας όταν... κατά λάθος πέφτουν Τρίτη και 13. Κι όσο για την γιαγιά μας το να «κουνηθεί από τη θέση» της για να ξορκίσει το κακό φαίνεται απολύτως λογικό, πόσο συμβατό είναι άραγε με τη λογική του σύγχρονου ανθρώπου;

Οι προλήψεις μας γεννιούνται από το φόβο μας για το άγνωστο. Αρκεί σε αυτό να προσθέσουμε την ευαισθησία μας στην σύμπτωση, την αγωνία που μας προκαλεί η αβεβαιότητα, τη ζωτική μας ανάγκη για έλεγχο και την έμφυτη τάση μας να ελαχιστοποιήσουμε τις αρνητικές πιθανότητες, για να καταλάβουμε το λόγο που οι προλήψεις μάς ανακουφίζουν, έστω και προσωρινά. Εκτός βέβαια από υπαρξιακή αγωνία, η τάση αυτή μαρτυρά και μια παθητική στάση ζωής με μειωμένη αυτοεκτίμηση, για την οποία ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό βιώματα της παιδικής μας ηλικίας. Ενδοοικογενειακές συγκρούσεις μπορεί να μας προκάλεσαν την αίσθηση μιας περιρρέουσας ανασφάλειας με αποτέλεσμα εμείς να προσπαθούμε να ανακτήσουμε τη χαμένη ασφάλεια με τρόπους «μαγικούς».
Η αλήθεια είναι βέβαια ότι ανεξάρτητα από το οικογενειακό περιβάλλον στο οποίο μεγαλώσαμε, οι προλήψεις είναι αναπόσπαστο μέρος της συλλογικής κουλτούρας, κι αυτό και μόνο καθιστά σχεδόν απαγορευτικό να τις αποβάλουμε εντελώς από τη ζωή μας.
Γι' αυτό εάν οι προλήψεις σας εξαντλούνται σε γαλάζια «ματάκια», ευχές κάθε φορά που βλέπετε να πέφτει ένα αστέρι ή τυχερά γούρια, αντιμετωπίστε το με αυτοσαρκασμό και παρηγορηθείτε στη σκέψη ότι ακόμη και ο ίδιος ο Φρόιντ κάθε φορά χαιρετούσε σχεδόν εμμονικά ένα μικρό κινέζικο αγαλματάκι «για να πάει καλά η μέρα».

Το έχετε παρακάνει; Πώς θα το αντιμετωπίσετε:

  • Γίνετε για λίγο παρατηρητής των πράξεών σας: Το έντονο άγχος θολώνει την κρίση και δίνει μια αλλοιωμένη όψη της πραγματικότητας. Αποστασιοποιηθείτε, παρατηρήστε για λίγο τις συμπεριφορές και τις σκέψεις σας, δείτε πού υπερβάλλετε και ακολουθήστε το εσωτερικό σας κριτήριο προκειμένου να επαναφέρετε τη «ζυγαριά» σε κατάσταση ισορροπίας.
  • Ζητήστε βοήθεια: Όταν η ζωή αρχίσει να χάνει το ρυθμό της και απλές δραστηριότητες μετατρέπονται σε πραγματικό αγώνα, ίσως πρέπει να παρέμβει κάποιος ειδικός για να σας βοηθήσει να βρείτε την ισορροπία σας. Εάν αισθάνεστε ότι δεν έχετε τη δύναμη να εξισορροπήσετε από μόνοι σας αυτό που σας κάνει να υποφέρετε, μην διστάσετε να ζητήσετε εξειδικευμένη βοήθεια.
  • Φανείτε υποστηρικτικοί: Αποφύγετε να είστε επικριτικοί απέναντι σε όποιον εκδηλώνει τέτοιου τύπου συμπεριφορά. Εάν εστιάσετε στον τρόπο που λειτουργεί και αποφύγετε την κριτική στην προσωπικότητά του, τότε θα τον βοηθήσετε να κινητοποιηθεί και να ενεργοποιήσει οποιαδήποτε θετική συμπεριφορά διαθέτει στο ψυχικό του «οπλοστάσιο»

WOMANNOW.GR LOVES...